www.diariocritico.com

Vetat per les autoritats de la seva terra d'origen

El Nobel de literatura xinès Gao Xingjian diu a Barcelona que, malgrat els canvis econòmics, la política del seu país no canvia

El Nobel de literatura xinès Gao Xingjian diu a Barcelona que, malgrat els canvis econòmics, la política del seu país no canvia

"Ara sóc europeu i em veig ciutadà del món", afirma

jueves 31 de marzo de 2011, 01:17h

El Premi Nobel de Literatura xinès Gao Xingjian, vetat al seu país des de fa 23 anys i avui exiliat a França, ha assegurat a Barcelona que tot i els grans canvis econòmics, la política xinesa no ha canviat "absolutament res", de manera que considera impossible tornar al seu país.

Xingijian (Ganzhou, 1940), escriptor, pintor i dramaturg, ha fet aquestes declaracions en una trobada amb els socis del Cercle Eqüestre de Barcelona, ​​on també ha remarcat que ha viscut "tres vides", la seva joventut a la Xina, el seu exili , primer a Alemanya i després a França, i el seu actual vida a París. L'autor de La Muntanya de l'ànima va rebre el Nobel de literatura l'any 2000, fet que li va donar notorietat a nivell mundial i li va procurar l'enemistat declarada del règim comunista, que encara avui ni tan sols permet que el seu nom aparegui a les cerques de Google. "No tinc ganes de tornar, tinc massa coses a fer aquí", ha confessat l'autor, que ha insistit que ha girat full perquè "no val la pena tenir tristesa pel passat". L'escriptor va passar d'estar ben considerat pel govern xinès -va arribar a ser guionista del Teatre Popular de les Arts de Pequín-, a veure com li censuraven l'obra La fugida, que va escriure en l'època de la revolta de la plaça de Tiananmen. "Ara sóc europeu i em veig ciutadà del món", ha comentat Xingjian, que es dedica a escriure, però també a pintar els seus coneguts quadres de tinta xinesa, -mai ha utilitzat el color-, unes obres que uneixen tradició i modernitat i que en ocasions han estat difícils de classificar. Xingjian ha relatat, a manera de anécodota, que en la seva primera exposició a París el comissari no va saber si definir la seva obra com figurativa o abstracta, el que li va portar a una reflexió profunda sobre el seu art. Així, va arribar a la conclusió que hi ha un punt intermedi entre la representació de la imatge i l'expressió dels sentiments que es troba en "l'evocació i la suggestió". Durant la trobada, el Nobel ha llegit un fragment del llibret d'òpera La Neu a l'agost (Ediciones del Cobre), una conversa entre un mestre i el seu alumne que es tanca amb una exclamació: "El gran enteniment porta a l'altra riba!".
¿Te ha parecido interesante esta noticia?    Si (2)    No(0)

+
0 comentarios