La promoció en salut a l'àmbit escolar incidirà en el consum d'alcohol en menors
viernes 09 de septiembre de 2011, 18:12h
La consellera de l’Àrea de Serveis a la Persona,Victòria Pelegrín, ha presentat aquest dijous a professors i equips directius dels centres d’ensenyament de primària i secundària de Tarragona les línies d’actuació en matèria de promoció de la salut a l’àmbit educatiu pel proper curs escolar. L’eix principal de treball serà el consum d’alcohol en menors, de 14 a 18 anys. Algunes dades sobre aquesta qüestió són:
L’alcohol és la droga més consumida entre la població juvenil.
La mitjana de l’edat d’inici és de 13,7 anys.
Al voltant del 60 per cent pren alcohol de manera habitual, en els últims trenta dies.
El 84 per cent ja ha provat l’alcohol alguna vegada a la vida.
Els patrons de consum d’alcohol entre els adolescents estan important patrons de consum anglosaxons: no beure alcohol durant la setmana i fer ingestes importants durant els caps de setmana, és a dir, consumir molta quantitat d’alcohol en molt poc temps. Aquesta és un pràctica de risc que pot comportar l’augment de probabilitats de tenir un coma etílic.
Multitud d’estudis neurocientífics estan demostrant que aquestes ingestes indiscriminades d’alcohol poden afectar el desenvolupament del cervell dels adolescents, encara en procés de maduració.
És per això que l’Ajuntament ha decidit treballar en profunditat aquest tema. L’equip de prevenció realitzarà tallers sobre l’alcohol i els seus riscos als alumnes de 3r i 4t d’ ESO amb l’objectiu que puguin ser referents agents de salut pels alumnes de 6è de primària. Aquesta metodologia d’educació entre iguals s’ha demostrat que és eficaç.
Com a cloenda de tot el projecte, els joves de secundària elaboraran una carta de Còctels S.A. -combinats atractius sense alcohol- que es lliuraran als locals d’oci nocturn que pertanyen a la Plataforma Nits Q, connectant així el treball de promoció de la salut a les escoles amb el treball de promoció de la salut que es realitza a la comunitat.
A la presentació celebrada aquest dijous a l’Ajuntament, també hi ha assistit la coordinadora pedagògica de la Fundació Catalana de l’Esplai, Isabel Matas. Aquesta entitat col·labora amb les regidories d’Ensenyament i Serveis a la Persona des de l’any 2000, quan es va iniciar el programa 'L’Aventura de la Vida', que s’emmarca dins l’educació per a la salut. S’adreça a alumnes de 8 a 12 anys i té com a objectiu fomentar actituds fermes davant de les conductes que comporten un risc per a la salut, com ara l’ús de drogues, a partir del treball de l’autoestima, la pressa de decisions i les habilitats socials dels infants. Es complementa amb la formació del professorat i de les famílies.
A partir del 2005 es va incorporar un altre programa per educació secundària 'L’Òrdago', continuació de l’Aventura de la Vida, que està adreçat a alumnes d’ESO i pretén que els adolescents disposin d’una informació objectiva, desenvolupin els valors i les habilitats necessàries per decidir de forma raonada i autònoma en relació al consum de drogues i adoptin estils de vida saludable.
Al llarg d’aquests onze anys, les regidories de Serveis a la Persona i d’Ensenyament han finançat part dels programes 'L’Aventura de la Vida' i 'L’Òrdago' perquè tots els centres educatius del municipi hi tinguessin accés. Una mitjana de 16 centres escolars, un 30 per cent, dels existents, han participat del programa al voltant de 18.000 nens i nenes i les seves famílies.
L’equip de prevenció en l’àmbit de les drogues realitza una tasca de proximitat, suport i seguiment de les escoles que permet adaptar al màxim el programa a les necessitats de cada grup classe i de cada tutor.