El secretari general d'UDC i portaveu adjunt de CiU al Parlament, Josep Maria Pelegrí, ha instat aquest dilluns els partits catalans a presentar al Senat i al Congrés aquesta mateixa setmana la iniciativa per reformar la Llei del Tribunal Constitucional (TC) amb l'objectiu que els magistrats que tinguin el mandat caducat no puguin pronunciar-se sobre l'Estatut. Pelegrí, ha demanat al president de la Generalitat, José Montilla, que "deixi de gesticular". "Ja n'hi ha prou de gesticulacions i de reunions. El que s'ha de fer és posar fil a l'agulla i tenir actituds i actes compromesos", ha indicat. "Això hauria de ser aquesta mateixa setmana, no podem esperar més temps", ha dit. També ha reclamat a la ministra de Defensa, Carme Chacón, que digui als catalans quina opinió comparteix, si la de Zapatero, que bloqueja la renovació, o la de Catalunya i del Parlament, que va aprovar la resolució ja fa més de quinze dies, ha recordat.
Al seu parer, el que està fent ara el president Montilla és "amagar-se darrera de l'Entesa" per no haver-se de desmarcar del PSOE al Congrés. Pelegrí ha demanat a Montilla que deixi de gesticular i que es reuneixi amb els socialistes i amb el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, perquè deixi d'obstruir la renovació del TC. I al mateix temps, ha instat els partits que van votar a favor de la resolució al Parlament en defensa de l'Estat que aquesta mateixa setmana elaborin i presentin una proposta que ja van pactar i votar a Catalunya.
Pelegrí ha recordat que socialistes i populars ja van votar en contra d'una proposta al Congrés que reclamava que els magistrats amb un mandat caducat des de fa sis mesos no es puguin pronunciar sobre l'Estatut. "Demanem ara valentia i responsabilitat", ha dit.
Aquesta votació demostra, al seu parer, que PP i PSOE no tenen cap problema per pactar si és per anar en contra de Catalunya, i ha recordat altres coincidències com la de la Llei de ports o la proposta de resolució per transferir l'Aeroport del Prat. Des que el PP va presentar el recurs contra l'Estatut, ha dit Pelegrí, CiU no ha pactat res amb els populars que vagi contra els interessos de Catalunya.