www.diariocritico.com

30 per cent de fons inèdit

El 'testimoni silenciós' de Francesc Català-Roca arriba a La Pedrera en una mostra que inclou 200 imatges del gran fotògraf

El "testimoni silenciós" de Francesc Català-Roca arriba a La Pedrera en una mostra que inclou 200 imatges del gran fotògraf

L'exposició es podrà veure fins el 25 de setembre

lunes 18 de julio de 2011, 19:28h

La Pedrera de Barcelona ha presentat aquest dilluns una exposició amb 200 imatges del fotògraf català Francesc Català-Roca. Es tracta d'un fons que mostra el "testimoni silenciós" de l'artista en l'àmbit de la fotografia documental dels anys 50 i 60, així com un recull d'imatges d'arquitectura, faceta més desconeguda per al gran públic.

La retrospectiva recull el treball del fotògraf al llarg de tota la seva trajectòria i presenta un 30 per cent de fotografies inèdites, relacionant-les amb diverses característiques del seu estil personal: la importància de l'instant decisiu, la mirada selectiva, el testimoni silenciós i l'arquitectura, entre d'altres. El comissari, Chema Conesa, ha realitzat una visita guiada a la mostra en què ha destacat que Català-Roca "tenia mentalitat de periodista pel que fa testimoni absent de la realitat i com a escollia subjectivament què era el més important". Al llarg del recorregut, el visitant podrà observar fotografies de mariners de visita al 'barri xinès' de Barcelona, ​​famílies passejant per la fira de Santa Llúcia, seminaristes a la plaça major de Conca, així com imatges iròniques com la que mostra a una monja davant un cartell que anuncia un ball de disfresses. "Català-Roca es va avançar intuïtivament a Henri Cartier-Bresson en els seus postulats sobre l''instant decisiu", ha assenyalat Conesa, que ha explicat que el català construïa la imatge com a fruit de la decisió i l'oportunitat de tret, aconseguint unir la veritat del document amb la bellesa de la imatge. Els trets que realitzava el fotògraf mostren imatges tan curioses com la del pintor Salvador Dalí saltant a corda amb unes nenes, un jove piropejant dues belles dones en un passeig de Sevilla i l'artista Joan Miró -de qui va ser gran amic- treballant en el seu estudi. El comissari ha explicat que a Català-Roca li agradava jugar amb les mirades i tenia la teoria que "menys és més", de manera que la força de les seves fotografies resideix en els detalls del retratat, i en el directe i impulsiu de la seva obra. Com a fotògraf col.laborador de publicacions com Revista, l'editorial Destino i la Direcció General de Turisme, es va acostar al periodisme per la seva dedicació a sostreure imatges artístiques de la realitat més quotidiana, i el seu intent allunyar-se de qualsevol tipus de manipulació. La geometria arquitectònica La part final de l'exposició està dedicada a la fotografia arquitectònica, que va ocupar un lloc molt important en la seva carrera i que destaca per "el valor de la geometria, del joc de llums i ombres, la perspectiva i els contrapicats", segons ha explicat Conesa. Es recullen imatges d'edificis barcelonins com el Col·legi d'Arquitectura de Barcelona, ​​la facultat d'Economia i Empresa, l'Hotel Park, l'Institut Francès i el Canòdrom de la Meridiana, així com el projecte Walden 7 de Ricardo Bofill, situat a Sant Just Desvern. L'exposició es podrà veure entre aquest dimarts i el 25 de setembre, està organitzada per l'Obra Social de CatalunyaCaixa i compta amb la col·laboració de l'editorial La Fárica, la Fundació Barrié i el Col.legi d'Arquitectes de Catalunya, dipositari dels més de 180.000 negatius que formen l'arxiu Català-Roca.
¿Te ha parecido interesante esta noticia?    Si (2)    No(0)

+
0 comentarios