www.diariocritico.com

La cita serà del 7 al 17 d’octubre

El Festival de Sitges escalfa motors en una edició que s'inspira en La resplendor d'Stanley Kubrick

El Festival de Sitges escalfa motors en una edició que s'inspira en La resplendor d'Stanley Kubrick

També s’homenatjarà Retorn al futur, els 50 anys de Psicosis de Hitchcock i el desaparegut Paul Naschy

martes 13 de julio de 2010, 16:29h

El Festival Internacional de Cinema Fantàstic reconeixerà enguany Stanley Kubrick, i una de les cintes de terror més clàssiques, La resplendor. El film inspira el cartell promocional d'una edició que també homenatjarà els 25 anys de Retorn al futur de Robert Zemeckis, els 50 anys de Psicosis de Hitchcock, i el desaparegut Paul Naschy. En la secció oficial del Festival, destaca A Serbian Film, una polèmica cinta al voltant de la pornografia clandestina a l'antiga Iugoslàvia, o The new daughter, la incursió a Hollywood del director espanyol Luiso Berdejo, amb Kevin Costner de protagonista.

La 43a edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya homenatja enguany el director Stanley Kubrick i una de les seves pel·lícules més conegudes, La resplendor (1980), un film que pel director del Festival, Ángel Sala, combina perfectament “el terror i l'autor”, fent una versió d'una novel·la i creant una pel·lícula que “s'ha convertit en un referent”. Per això, a banda de la projecció del film, que es farà en la seva versió original de 30 minuts més de durada, el Festival s'ha inspirat en aquest clàssic per crear el cartell promocional, on s'ha fet una interpretació de l'esperit d'aquesta cinta, i hi apareixen dues nenes bessones a la platja de Sitges amb l'església al fons. Segons Sala, és una imatge minimalista “dotada de la força que suggereix l'univers de Kubrick”.

Amb la presentació d'aquest cartell, el Festival comença a escalfar motors per tenir-ho tot a punt entre el 7 i el 17 d'octubre. El certamen també homenatjarà tres grans noms del cinema fantàstic. Per una banda, es recordaran els 25 anys de Retorn al futur, el film de Robert Zemeckis, es farà un tribut a Paul Naschy amb la projecció del documental L'home que va veure plorar Frankenstein i se celebraran els 50 anys de Psicosis, d'Alfred Hitchcock.

Aquestes retrospectives van encarades principalment al públic més jove, que segons el director Ángel Sala, “no està acostumat a veure aquest cinema en sales de cinema”, sinó a veure els films “en molt males condicions en gairebé una perversió del que són les pel·lícules en realitat”. A banda de ser un valor en contra de la pirateria, per Sala és important que els nous talents que volen dedicar-se al cinema gaudeixin de grans pel·lícules a les pantalles grans, perquè “són obres d'art” creades amb aquesta finalitat.

Títols confirmats a la Secció Oficial Fantàstic

The new daughter, de l’espanyol Luiso Berdejo que compta amb Kevin Costner com a actor principal, o Outrage, que representa el retorn de Takeshi Kitano, són alguns dels films que s'exhibiran dins la Secció Oficial del Festival. Tanmateix, Sala ha volgut destacar A Serbian Film, una producció que pel director del Festival serà “la més comentada, per ser una de les pel·lícules més problemàtiques dels últims anys”. El film tracta la pornografia clandestina a Sèrbia, fent una reflexió sobre les conseqüències de la guerra de l'exIugoslàvia, però sempre des de la vessant del terror i la fantasia i lluny del drama social.

Sala també ha volgut destacar Easy Money, un film dirigit pel suec d'origen espanyol Daniel Espinosa, que ha adaptat un èxit literari de novel·la negra, de Jen Lapidus, que ja ha estat un dels films més taquillers al seu país. Dream home, de Pang Ho-cheung, la primera pel·lícula de terror sobre la crisi immobiliària, que retrata les solucions que es poden trobar perquè els pisos baixin de preu, també serà present en aquesta secció oficial.

Així mateix, es projectarà Uncle Boonmee who can recall his past lives, la pel·lícula guanyadora del Festival de Cannes d'enguany, amb producció catalana i que arribarà a les pantalles del país també l'octubre vinent. Precisament el director tailandès Apichatpong Weerasethakul és un dels directors que va descobrir el Festival anys enrere.

Cinema català

El cinema català també té un espai en el Festival de Sitges d'enguany. La pel·lícula que inaugurarà el certamen serà Los ojos de Julia, el segon film de Guillem Morales que protagonitzen Belén Rueda i Lluís Homar. Agonosia, d'Eugenio Mira i protagonitzada per Eduardo Noriega, Bàrbara Goenaga i Sergi Mateu, també participarà a la Secció Oficial així com 14 días con Víctor, de Román Parrado, un film que gira entorn dels límits de l'art contemporani i la degradació humana.

FinisterraeJa fora de competició, a la secció “Noves Visions”, el festival projectarà Finisterrae, la pel·lícula de Sergio Caballero, que ha donat imatge al Sonar i que ha estat, per Sala, una de les millors pel·lícules espanyoles fantàstiques d'aquest 2010, i que ha estat visionada per molts pocs espectadors.

Altres novetats i consolidacions

La secció “Orient Express” ha canviat de nom per dir-se “Secció Casa Àsia” i tractarà “sense colonialisme”, ha dit Sala, una de les grans potències actuals, com és el continent asiàtic. Ip Man 2, la seqüela del film guanyador de l'any passat, i Clash, la primera producció d'arts marcials vietnamita, seran algunes de les cintes que es podran veure dins d'aquest epígraf. Els curts d'animació, o les retrospectives “Els altres fantàstics”, que homenatjarà José Luis López Vázquez, amb la recuperació de El bosque del lobo, són algunes de les seccions que mantenen l'esperit. També repeteixen el “Brigadoon", dedicat a les produccions alternatives i la col·laboració entre Sitges i el Festival de Benicàssim, on dijous vinent es podrà veure la preestrena de Splice: Experimento Mortal, un film de Vincenzo Natali que ja va poder-se veure a Sitges l'any passat però que no s'estrena fins a final de mes.

La crisi no ha afectat el Festival

La 43a edició del Festival de Sitges compta amb un pressupost de 2'6 MEUR, una xifra similar a la de l'any passat i que demostra que no ha patit cap retallada per part de les institucions i l'administració que hi donen suport, ni tampoc de les empreses que patrocinen el certamen. Per Sala, la producció tampoc no s'ha vist afectada i assegura que el cinema fantàstic “té una salut de ferro, i hi ha talent, quantitat i qualitat”. Això sí ha reconegut que aquesta edició estarà més plena de pel·lícules de baix pressupost i independents, en comptes de grans produccions.

¿Te ha parecido interesante esta noticia?    Si (2)    No(0)

+
0 comentarios